Vanliga frågor och svar

Bokning, betalning & utbetalning

Vad är Stripe?

keyboard_arrow_down

Stripe är den betaltjänst som Hylde använder för att hantera alla betalningar på ett säkert och lagligt sätt.

Det är genom Stripe som vi tar emot kundernas betalningar och ser till att du som säljare får dina pengar utbetalda när du säljer något. Stripe fungerar alltså som en ”mellanhand” mellan Hylde och din bank.

De ser till att pengarna går rätt väg, att allt följer svenska och europeiska regler mot penningtvätt och skattefusk, och att du får din utbetalning tryggt.

Vad är ett IBAN nummer?

keyboard_arrow_down

IBAN (International Bank Account Number) är ditt internationella kontonummer. Det används för att säkerställa att pengar skickas till rätt konto vid utbetalningar, även inom Sverige.

Du hittar ditt IBAN-nummer i din internetbank – oftast tillsammans med dina kontouppgifter. Det börjar alltid med landskoden SE, följt av siffror (t.ex. SE12 3456 7890 1234 5678 9012).

Vad kostar det att hyra en hylla?

keyboard_arrow_down

Hyresavgiften för en vanlig hylla är 250 kr per vecka (i förskott). Det täcker din plats i butiken – inklusive inredning, personal på plats, drift, system, städning och allt som behövs för att butiken ska fungera smidigt.

När det gäller företagsytor har vi en annan prissättning – kontakta oss gärna på collab@hylde.se för mer information.

Vad tar ni i provision – och varför?

keyboard_arrow_down

Vi tar 19 % provision på din försäljning. Den delen går till att hålla Hylde igång: drift av kassasystem, betalningar via Stripe, marknadsföring, bemanning och allt som gör att du slipper tänka på försäljningen. Kort sagt – du står för varorna, vi står för resten.

När får jag betalt för det jag sålt?

keyboard_arrow_down

Utbetalning sker automatiskt via Stripe cirka 7 dagar efter försäljningen. Tiden kan variera något beroende på bankens hantering och helgdagar, men du får alltid betalningen tryggt och säkert direkt till det konto du kopplat till Stripe.

Får man ändra pris på sin produkt?

keyboard_arrow_down

Ja, självklart. Alla prisändringar måste göras digitalt och vid prisändring ska ny etikett skrivas ut. Det är inte tillåtet att använda överstrukna eller ändrade prisetiketter. Produkter utan korrekt prismärkning placeras på allmän försäljningshylla i 14 dagar och tillfaller därefter Hylde.

Hylla & försäljning

Hur stor är hyllan?

keyboard_arrow_down

Varje hylla är 170 cm hög och har fem hyllplan som mäter 80 x 50 cm. Du kan anpassa ytan genom att ta bort hyllplan och använda klädstång istället, perfekt för kläder eller större produkter.

Hur stora är prislapparna och hur kommer man fästa dem?

keyboard_arrow_down

Prisetiketterna är ca 4x3 cm och fästs antingen direkt på produkten eller på en pappersetikett som sedan fästs på det man ska sälja med snöre eller fästpistol som finns att låna hos oss.

Hur länge hyr man en hylla?

keyboard_arrow_down

Minsta hyresperiod är en vecka. Du får tillgång till hyllan en timme före butikens öppning på startdagen.
Om du inte ställer i ordning din hylla inom två dagar, kan den hyras ut till någon annan utan återbetalning.

Kan jag hyra endast ett hyllplan?

keyboard_arrow_down

Nej, tyvärr. Men inom kort kommer det vara möjligt att hyra ett hyllplan i ett låst monterskåp.

Kan jag dela hylla med någon?

keyboard_arrow_down

Ja, du kan på egen hand välja att dela hylla med någon. Men det går i dagsläget bara att ha ett säljarkonto per hylla, så ni behöver själva komma överens om hur ni delar försäljningen.

Måste jag registrera produkterna i samband med att jag bokar hyllan?

keyboard_arrow_down

Nej, det är inte ett måste. Du kan när som helst under din hyresperiod lägga till produkter.

Kan jag fylla på min hylla löpande under min hyresperiod?

keyboard_arrow_down

Japp! Det går hur bra som helst.

Måste allt rymmas bara i hyllan?

keyboard_arrow_down

Ja. Det är inte tillåtet att ha saker utanför hyllan.

Vad får jag göra med min hylla?

keyboard_arrow_down

Hyllan ska se likadan ut när du lämnar den som när du kom. Du får gärna dekorera den måttligt, men inte spika, limma eller fästa saker direkt i hyllan.

Måste jag fotografera alla produkter?

keyboard_arrow_down

Nej, det är inte ett krav. Men det kan vara smidigt att fotografera sina produkter – bilderna hjälper både dig och oss att hålla koll och underlättar om något behöver identifieras.

Vad händer om någon av mina saker hamnar på en annan hylla?

keyboard_arrow_down

Vi försöker alltid se till att allt hamnar rätt. Om du ser att något ligger fel, säg bara till personalen så hjälper vi till att flytta tillbaka det.

När ska jag tömma min hylla?

keyboard_arrow_down

Hyllan ska vara tömd och städad senast vid stängning på din sista bokningsdag. Om din bokningsperiod börjar en tisdag gäller tömning på söndagen, eftersom vi har stängt på måndagar. Om hyllan inte töms i tid tas en avgift på 1000 kr och produkter som inte hämtats inom 14 dagar tillfaller Hylde.

Vad händer om jag inte ställa i ordning min hylla på startdatumet?

keyboard_arrow_down

Om du inte hinner ställa i ordning din hylla direkt vid startdatumet är det ingen fara – men tänk på att du behöver fylla på den inom två dagar från att din hyresperiod börjar. Om hyllan inte är iordningställd inom den tiden kan Hylde ge platsen till en annan säljare, och abonnemangsavgiften återbetalas då inte.

Tider & praktiskt i butiken

När får man fylla på sin hylla?

keyboard_arrow_down

Du får fylla på din hylla med start en timme före öppning på det datum du har hyrt den. Därefter kan du fylla på löpande under hela din hyresperiod.

Jag hinner inte fylla på min hylla till det datum jag har valt – vad händer då?

keyboard_arrow_down

Om du inte ställer i ordning din hylla inom två dagar kan den hyras ut till någon annan utan återbetalning.

När måste hyllan vara tömd?

keyboard_arrow_down

Hyllan ska vara tömd och städad senast vid stängning på din sista bokningsdag. Om din bokningsperiod börjar en tisdag gäller tömning på söndagen, eftersom vi har stängt på måndagar. Om hyllan inte töms i tid tas en avgift på 1000 kr och produkter som inte hämtats inom 14 dagar tillfaller Hylde.

Vad kommer ni ha för öppettider?

keyboard_arrow_down

Tisdag – fredag: 11:00 – 17:00
Lördag – söndag: 11:00 – 15:00

Regler & tillåtna produkter

Vilka varor får jag sälja?

keyboard_arrow_down

Du får sälja:
Begagnade produkter
Egenproducerade produkter
I mindre omfattning: nya oanvända produkter (t.ex. felköp eller gåvor)

Förbjudet att sälja:
Livsmedel, alkohol, tobak, vapen, farliga produkter, pornografi, piratkopior, stöldgods, ohygieniska produkter eller annat som Hylde bedömer olämpligt.

Knivar får endast säljas i låst monter.

Säkerhet & ansvar

Vad händer om saker går sönder eller blir stulna?

keyboard_arrow_down

Vi gör allt vi kan för att förhindra att något försvinner. Hylde är en bemannad och trygg butik, och vi arbetar aktivt för att minska risken för stöld.

Vi har:
Larmbågar i entrén och möjlighet att larma produkterKameraövervakning
Tydlig bemanning – vår personal rör sig i butiken och tar kontakt med kunder
Skyltar om kameraövervakning och polisanmälan vid stöld

Trots detta kan vi tyvärr inte ta ekonomiskt ansvar för varor som försvinner. Vi rekommenderar därför att du ser över din hemförsäkring eller företagsförsäkring för att säkerställa att dina varor är skyddade.

För privatpersoner & företag

Får både privatpersoner och företag hyra?

keyboard_arrow_down

Ja, både privatpersoner och företagare får hyra en hylla.

Vad gäller för företagsytor?

keyboard_arrow_down

Vi har även särskilda företagsytor. För mer information – kontakta oss på collab@hylde.se

Digitalt & övrigt

Kan man följa och se vad andra har på sina hyllor via nätet?

keyboard_arrow_down

Nej, inte i dagsläget.

Support & kontakt

Jag har en fråga som inte finns med här – hur kontaktar jag er?

keyboard_arrow_down

Du kan alltid mejla oss på hej@hylde.se. Vi hjälper dig gärna!

Var hittar jag era villkor?

keyboard_arrow_down

Våra allmänna villkor finns att läsa här.

© 2025 Hylde. Rättigheter reserverade.